moja 3. zbirka poezije
GOLA ŽENA
ISBN: 978-953-7889-34-0
RECENZIJA ZBIRKE POEZIJE
"GOLA ŽENA'' GOSPOĐE JADRANKE VARGA
Nije moguće izraziti to silno zadovoljstvo koje sam
osjetio čitajući treću zbirku poezije gospođe Jadranka Varga pod naslovom ''Gola
žena''. To je, također, naslov i jedne pjesme, koja se nalazi u ovoj
zbirci i taj naslov kao da kani iskazati kako je autorica ogoljena do svoje
totalne nagosti poezijom koja se u svojoj biti pojavljuje kao žensko štivo.
I nama ne preostaje drugo nego da empatijom pokušamo
zaviriti u tu dramu ženskoga srca koje voli:
''kada se skine i
šminka sjena,
stajat će samo jedna gola žena''.
Ima mnogo toga šekspirijanskoga u ovoj strofi jer i kod
Shakespearea ima: ''vidim da se mažete,
Bog vam je dao jedno lice a vi sebi pravite drugo''. Kao da se kazuje jedna
Istina da iza svih naših privida postoji esencija koja istrajava.
Ljudski život kao da je neka vrsta greške i to mora biti
jasno kod ljudi, koji su oblikovani svojim potrebama, koje jako teško mogu
zadovoljiti ili ako pak uspiju zadovoljiti to uspijevaju sa silnim bolom.
Tako se nekako čini da naša svakodnevna egzistencija nema
vrijednosti i da jako teško prelazimo prag na kojem osjećamo prazninu našega
života.
Odatle pitanje gospođe Varga:
''što je praznina?'', '
'što je bolna duša?'',
''da bi potekle ove suze
s boli što mi tijelo uze''.
I da li konačno možemo pobjeći od biti naše suvremene
egzistencije, od naše mizerije svakodnevnoga života u neku bolju realnost?, ''malo nježnosti a puno bola'' ili je
naša volja za životom pokušati čovjeka
gledati u oči neposredno i u konkretnom životu osjetiti jedinstvo u ljubavi,
povjerenju, pouzdanju, ciljevima i radnjama.
Ono što sačinjava unutrašnju nadu i čežnju čovjek nalazi
u religioznoj usrdnosti, kao život u
carstvu Boga, u zajednici sa Crkvom i svojim narodom i sa svojim ljubavima, bez
obzira kakve one zapravo stvarno bile.
Otuda duševnost i blaženost koje počivaju na religijskoj
usrdnosti, koja je takoreći svjetovna, koja je svakodnevna i koja je praktična.
Odatle tolika svjetovnost poetskih slika koje nam
autorica nudi, odatle tolika običnost doživljaja, koja pored duševnosti
ispunjene Bogom ima sadašnjost i konkretan osobni život kao osobnu slobodu:
''sve ove silne živote,
prolazeći sama, jadna i bijedna,
ali još uvijek čvrsto uvjerena
u krajnji odsjaj sudbinske ljepote''.
Čime je ispunjeno naše srce? Ako promotrimo stvari malo
pobliže onda vidimo da u ovoj poeziji postoje uglavnom tri osjećaja koja
determiniraju autoričin osobni život: bol, ljubav i običnost. To, u stvari,
nisu moralne osobine ili vrline, to su stanja naše duše ili usrdnosti čovjeka
ispunjena sviješću o vlastitoj slobodi.
Može se dogoditi da iz ove slobode proističu ova stanja,
iz slobode našega izbora ili iz slobode čovjeka ispunjena samim sobom.
Odatle, zapravo, poezija: to je ta bolja realnost, koja
raste iz mizerije našega svakodnevnoga života, iz praznine naše egzistencije.
Odatle ljubav, koja čini središte autoričinih pitanja,
jest slučajna, strast žene prema muškarcu i obratno pa čak kada je mašta i
produbi i proširi, ona nije moralni odnos braka ili obitelji, ona se pokorava
nekoj drugoj volji ili želji i time se odriče sebičnosti i vlastite posebne
volje, ali u osjećajima vjernosti i ljubavi dostiže konačnu slobodu, koju ne
pronalazimo niti u zajednici, niti u porodici, niti u državi.
Ona, u neku ruku, koleba između religijskih predstava i
šarolike pojedinačnosti svjetovnoga života.
Odatle istina da je od svih pojedinačnih umjetnosti
upravo poezija najvještije umjela ovladati ovim gradivom, jer je u slučaju
gospođe Varga ona najsposobnija izraziti tu unutrašnju duševnost, koja se bavi
samo sobom, a isto tako i njene ciljeve i
činjenice.
To je gradivo koje čovjek uzima iz svoje vlastite duše,
iz čisto ljudskoga svakodnevnoga svijeta, koja isto toliko polaže interes prema
biblijskoj povijesti kao i prema čisto svjetovnoj tematici kao što je odnos
roditelja i djece, odnos ljubavnika, odnos ljudi u nekoj socijalnoj zajednici
gdje je individualna sloboda područje opterećeno trpljenjem i požrtvovnošću i
koja se pojavljuje sasvim slobodno kao stvaralačka i produktivna osobna djelatnost
pa, ako hoćete, i moralni imperativ.
Odatle tolika refleksivnost poezije gospođe Varga, koja
nije jasno prepoznatljiva, nego tek iz druge ruke kao što njena poezija nije
zbirka opisa slučajnih susreta, nego supstancijalni odnos autorice bolno usmjerene
u svojim potragama za smislom života.
Odatle tolika hrabrost da se progovori o tako intimnim
stvarima, tolika prirodna odvažnost, koja se zasniva na zdravoj valjanosti
osobnih odluka, ali i grešaka jer i po njima jesmo to što jesmo - samo ljudi, a
ne Bogovi.
Dr Zlatan Gavrilović Kovač,
Adelaide, 19.12.2012.
Nema komentara:
Objavi komentar