MOJA 14. ZBIRKA POEZIJE
RUŽA MOG SRCA
ISBN broj: 978-953-354-146-4
RECENZIJA
ZBIRKE POEZIJE “RUŽA MOG SRCA“
HRVATSKE PJESNIKINJE JADRANKE VARGA
Nalazimo se pred četrnaestom zbirkom poezije hrvatske
pjesnikinje Jadranke Varga koja nosi ime „Ruža
mog srca“. To je zbirka pjesama koje su nastajale pretežno ranije, a i u
2017. i 2018. godini, a svjedoče bitna razmišljanja autorice o mnogim
svakodnevnim životnim događanjima pa opet, to nisu obične teme, nego one koje
doista mnogo znače u našim životima, iako rijetko o njima progovaramo. Tako je
jedna od tih tema i tema mir o kojoj
nam auorica svjedoči najbolje u pjesmi istoimenog naslova:
MIR
Bio jednom jedan mali mir,
pošao u šumu i našao žir,
pogledao u nebo, zatvorio oči
i pitao se hoće li moći
zaviriti u svoje srce,
iako svaki dan gleda svoje lice
u ogledalu ujutro kad ga umiva,
i kad svaka misao iz glave izbiva
pa je zaključio jedan mali mir,
da će ipak na miru pregledati nađeni žir,
jer kako kaže poslovica stara,
život i rat i mir sam stvara.
Ovdje, dakle, ne nailazimo na istinu koja se logički
izlaže i dokazuje, nego je riječ o sentimentima i osjećajima, a to ovdje nema
ničeg zajedničkog sa sentimentalnošću ili pretjeranom osjetljivošću. Ono što se
ovdje suprotstavlja realnoj logici života bolje sažima riječ ‘’srce’’ na što
upozorava i autorica i ta riječ bolje izražava realitet ove poezije, nego kada
kažemo da je riječ o čistom sentimentu ili osjećaju. Međutim, srce ne podrazumijeva
nešto iracionalno ili mutno emocionalno, a u opreci prema racionalnom i
logičnom, ali također niti ne podrazumijeva dušu u opreci prema duhu.
Srce znači duhovno središte čovjeka - osobe simbolično
označeno tim tjelesnim organom, njegov najprisniji centar djelovanja, ishodište
njegovih dinamičkih i personalnih odnosa prema drugim ljudima, egzaktni organ
ljudskog poimanja cjelovitosti. Srce do kraja znači ljudski duh, ali ne ukoliko
on čisto teoretski misli, zaključuje, već ukoliko spontano nazočan intuitivno
osjeća, egzistencijalno spoznaje, vrednuje putem cjeline, dapače, u najširem
smislu ljubi, ali i mrzi pa bi se ovdje moglo reći isto ono što je i Pascal
govorio, da srce ima svoje umne razloge koje sam um ne poznaje i da se to zna
po tisuću stvari.
Dakle, istinu ne spoznajemo samo umom, nego i srcem i
upravo je srce ono koje nam govori što je dobro u našim životima, a što je
nevaljalo i što treba odbaciti pa zato ono nema samo spoznajnu funkciju, nego
ima prije svega moralnu, a koja je usmjerena prema kategoričnom imperativu da
ne radim drugim ljudima ono što ne želim da se i meni radi i to je velika
istina ove zbirke poezije koja zapravo cijelo vrijeme izlaže logiku srca i duše
u nasim svakodnevnim potragama za smislom života.
Jedan važan konstitutivan element tog smisla je svakako i
naše opredjeljenje za mir u svijetu i među zavađenim nacijama, a njega nema
ukoliko nema i osobnog mira i čiste savjesti pa je on razumijevan srcem, jer je
ono što srcu godi, zbog šega smo radosni i od čega očekujemo da vjećno traje.
Vječni mir i čitav naš svijet kao i naša nastojanja treba
usmjeriti prema jednoj svjetskoj građevini vječnog mira koji bi bio nešto nalik
na dostojanstvo slobodnog čovjeka i u tome vidimo najveću vrijednost ove krasne
zbirke poezije koja će ostati ubilježena u suvremenu hrvatsku liriku upravo
temama o neophodnosti mira kao fundamenta smislena života čovjeka u svijetu
opterećenom nihilizmom i negativizmom vladajućih elita.
I konačno trebalo bi reći, da autorica u svim elementima
svoje poezije zapravo izgovara jednu životnu istinu u kojoj se otkriva sva
dramatika našeg života, jer se dramatika života sastoji u neprekidnom lancu
situacija u koje autorica zapada i u njenim naporima da ih savlada.
Cjelokupno ljudsko planiranje, uspjeh i neuspjeh, svo
efemerno djelovanje sa svojim posljedicama koje samo opet dovodi do neželjenih
situacija, svo predviđanje i svo netočno predviđanje, svo proziranje tuđih
namjera i mišljenja kao i sve zablude o njima, sve zaplitanje raznih interesa i
inicijativa, sva krivica i nevinost, pogrešno i ispravno okrivljavanje i
opravdavanje, sve do većih sudbonosno djelujućih razvoja, sve to pripada
dramatici njena života, bitno je samo to, da se iznosi na sud javnosti kao puna
životna istina.
U tom smislu mogli bismo reći, da je literatura naše
pjesnikinje zapravo „realistična“, jer se estetska prijatnost sastoji u onome
što je ljudski ozbiljno, u onom tragičnom, u moralnoj veličini i savladavanju,
a što nas dakle povlači za sobom i uvlači u događanje sa našim vlastitim
osjećajnim reakcijama, učešćem, bolom ili uzdizanjem, dakle, što nas tjera da
budemo sudionici u toj velikoj jedinstvenoj slobodi onoga koji umjetnički
promatra i stvara.
Dr Zlatan Gavrilović Kovač,
Adelaide, 22.12.2017.
Nema komentara:
Objavi komentar